حضرت علامه طباطبایی ـ رحمة الله علیه ـ با نهج البلاغه و کتابهای حدیثی همان معامله را میکرد که با قرآن معامله می کرد؛ یعنی آن را میبوسید و روی چشم میگذاشت.(1). اگر در مجلسی ، کتاب روایی، مانند بحارالانوار، روی زمین بود، آن را بر میداشت و میبوسید و روی طاقچه مینهاد ؛(2). و به قفسة کتابی که کتاب حدیث در آن بود، پشت نمیکرد.
1. صحیفة حوزه ، ش 33 ، ص7 از بیان حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی.
2. همان، ص 7 از بیان حضرت آیت الله محمد تقی مصباح.
نظرات شما: نظر
مرحوم حجت الاسلام وجدانی فخر : بعدازظهر عاشورایی به قبرستان حاج شیخ (قبرستان نو) قم رفته بودم که دیدم مرحوم علامه در گوشه ای از قبرستان هستند. برای عرض ارادت نزدیک شده و عرض سلام و ادب کردم . آن بزرگ چند بار با سوز و گداز به من فرمودند : آقا وجدانی ! امروز می دانی چه روزی است ؟! عرض کردم: بله، امروز عاشوراست. فرمودند: می بینی همة دنیا، موجودات، آسمان، زمین و جمادات، همه در حال اشک خون ریختن و گریستن بر حضرت سیدالشهدا علیه السلام هستند ؟! متعجب شده و دانستم که ایشان خبر از حقایق هستی می دهند. در همین حال ،آن عظیم خم شده و سنگی از زمین برداشته، آن را به سان سیبی با دست از وسط شکافتند و میان آن را به من نشان دادند . با چشمان خودم، در میان سنگ، خون دیدم ! و ساعتی با بهت و حیرت غرق مشاهدة آن بودم . وقتی به خود آمدم، متوجه شدم که حضرت علامه از قبرستان رفته اند و من در تنهایی به نظارة آن سنگ خونین جگر مشغولم! (1).
پی نوشتها:
1. به نقل از کتاب ارزشمند ز مهر افروخته اثر حجه الاسلام و المسلمین تهرانی .
نظرات شما: نظر
استاد امجد: در مجلس عقدی ، در حضور مقام والای وِلاء(مقام معظم رهبری)، به ایشان عرض کردم: دبستانی یا دبیرستانی یا دانشگاهی یا فوق دانشگاهی بخوانم؟ فرمودند : بخوانید! گفتم: شاعری در مرحلة دبستانی گفته است :
چو رسی به طور سینا أرِنیِ مگر تو بگذر
که نیرزد این تمنی به جوابِ لَن تَرانِی
شاعر دیگری در مرحلة دبیرستانی سروده است :
چو رسی به طور سینا ، أرِنی بگو تو مگذر
چه خوش است از او جوابی ، چه تَری چه لَن تَرانی
و دیگری در مقام بالاتر گفته است :
أرِنی کسی بگوید که تو را ندیده باشد
تو که با منی همیشه، چه جواب لَن تَرانی؟!
اما به مرحوم علامه طباطبائی منسوب است که در مقامی بالاتر ، ( بادلی شکسته ) فرمود: سحر آمدم به کویت ... ، و آقا خیلی خوششان آمد.
به نقل از کتاب« ز مهر افروخته» اثر حجه الاسلام و المسلمین تهرانی .
نظرات شما: نظر
عارف حقیقی کیست؟
حجت الاسلام حسین حیدری: حضرت آیت الله حسن زاده دام ظله فرمود : شبی در این موضوع فکر میکردم که چرا خداوند ، انسانها را آفرید ؟ آیاتی مانند: وَ مَا خَلَقتُ الجِنَّ وَالاِنسَ اِلاَّ لِیَعبُدُونَ ذاریات/56 را هم که از نظر میگذراندم و اینکه در تفسیرش فرمودهاند: لِیَعبُدونَ،یعنی لِیَعرِفُونَ. باز این اشکال به ذهنم میآمد که عبادت، فرع معرفت است و ما که معرفتی نسبت به خدا نداریم، پس چه عبادتی؟! و...
صبح، اول وقت، به حضور استاد علامه طباطبائی رسیده و سؤال را با ایشان در میان گذاشتیم که حضرت استاد! پس چه کسی بناست خداوند را عبادت کند؟! حضرت ایشان در بیانی کوتاه فرمودند: گرچه یک نفر!
تا این جمله را فرمودند، من آرام شدم؛ همان دم به یاد وجود مقدس امام زمان علیهالسلام افتادم و خاطرم آمد که زمین و عالم، هماره چنین شخصی را دارد. دیگران همگی طفیلی وجود انسانِ کامل (معصوم) هستند و گویی هدف از خلقت آنان، به خلقت موجود تام و کامل باز میگردد .
بیفزاییم که امیر بیان علیهالسلام ، خود پرده از راز خلقت برداشتهاند : فَاِنَّاصَنائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاس بَعدُ صَنَائِعُ لَنَا؛(1) ما ساختة پروردگار خویشیم و مردم ـ همگی ـ پس از برای ما ساخته و آفریده شدهاند. (2)
1. نهجالبلاغه(فیض الاسلام)، ص894.
2. به نقل از کتاب« ز مهر افروخته» اثر حجه الاسلام و المسلمین تهرانی .
نظرات شما: نظر
شب های پنج شنبه، خیابان صفائیه ،قم
بعد از نماز مغرب و عشاء سیل جوانان و نوجوانان را مشاهده می کنی که دوان دوان به سمت دفتر مقام معظم رهبری می روند، تا با تمام وجود جرعه های معرفت را از یک استاد فرزانه اهل عمل لاجرعه در کشند و سرشار از می ناب عشق الهی گردند.
استاد مصباح یزدی مد ظله العالی
چه خوب است که شما نیز از این جرعه های ناب بی بهره نمانید . حتما دانلود و استفاده کنید :
نظرات شما: نظر
فاطمه- سلاماللَّهعلیها- داراى خصوصیاتى در بعد تکوین هست که عرفان کامل تکوینى را قبل از آفرینش او در طبیعت، در او ایجاد کرده است، او از نظر تکوینى معصوم است. تنزل نور او در صلب پاک و آنگاه در رحم پاک و نمو جسمش از غذاى حلال که به همراه تسبیح و تقدیس خدا تناول شده است، زمینهى عصمت تشریعى را فراهم آورده است، لذا شرایط و زمینهى تکوینى به گونهاى بوده است که در رحم به ستایش، حمد و ثناى خدا مشغول بوده است.
تربیت و پرورش زهرا- سلاماللَّهعلیها- در دامان پاک خدیجه- علیهاالسلام- و در کنار پدرى که رسول خداست، زمینه را براى ظهور عرفان تشریعى هر چه بیشتر آماده مىساخت. او لحظهاى از یاد خدا غافل نگشت و آنى از انجام تکالیف الهى و انسانى سرباز نزد، سراسر زندگى او نور است. عرفان او در این مطلب متجلى است که خداوند با غضب او غضب مىکند و با خشنودى او خشنود مىگردد (3)
ظهور عرفان او در آیهى:
«اَنَّ الَّذینَ یُؤذوُنَ اللَّه وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُم اللَّه فِى الدُّنیا وَ الاخِرَةِ وَ اَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً» (4)
مىباشد، چرا که اذیت کردن او اذیت نمودن خداوند است(5)
تجلى عرفان بانوى بزرگ اسلام و دخت رسولاللَّه- صلّى اللَّه علیه و آله- در قلب و جوارحى است که به فرمودهى پدر بزرگوارش حضرت محمد- صلّى اللَّه علیه و آله و سلم- پر از ایمان و یقین است:
«انّ ابنتى فاطمة ملأ اللَّه قلبها و جوارحها ایماناً و یقیناً؛ (6) براستى خداى بزرگ قلب و جوارح دخترم فاطمه- سلاماللَّهعلیها- را از ایمان و یقین پر کرده است».
عرفان زهرا- سلاماللَّهعلیها- در یخرج منهما اللؤلؤ والمرجان؛ یعنى، حسن و حسین- علیهماالسلام- جلوه کرد (7) عرفان او فوق عرفان زنان عالم است (حتى آسیه، خدیجه و مریم) و خداوند برگزید (8) و او را افضل زنان اهل ارض قرار داد (9)
«قالت فاطمة- علیهاالسلام- فقال لى: أما ترضین أن تأتى یوم القیامة سیدة نساء المؤمنین او سیدة نساء هذه الاُمَّة» (10)
«فاطمه- سلاماللَّهعلیها- فرمود: پدرم رسول خدا- صلّى اللَّه علیه و آله- به من فرمودند: آیا راضى و خشنود نیستى که روز قیامت بیایى در حالى که سیدهى زنان مؤمنین یا سیدهى زنان این امت باشى».
ادامه مطلب...
نظرات شما: نظر
منابعی کلی را به شما عزیزان در پست های قبلی معرفی کردم. از آنجا که ممکن است بسیاری از شما خوبان به این منابع دسترسی نداشته باشید ، بنا دارم منابع اخلاقی و عرفانی که متن آن در اینترنت وجود دارد را نیز همراه با لینک آن تقدیم کنم . این منابع در سه بخش فارسی ، عربی و انگلیسی ارائه می شوند که امیدوارم همانی باشد که شما می خواهید و مرضی خداوند قرار گیرد .
منابع فارسی:
اخلاق در قرآن ، جلد 1 و جلد 2 ، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی .
مبادی اخلاق در قرآن کریم ، آیت الله عبدالله جوادی آملی .
مراحل اخلاق در قرآن کریم ، آیت الله عبدالله جوادی آملی.
کلیات علم اخلاق با فهرست موضوعی تفصیلی ، پایگاه حوزه .
اخلاق معاشرت ، جواد محدثی .
دروغ ، آیت الله سید رضا صدر.
علم اخلاق اسلامی ترجمه کتاب جامع السعادت ج2 ، مرحوم ملا مهدی نراقی ، ترجمه دکتر مجتبوی .
معراج السعاده ، ملا احمد نراقی .
گام نخستین ، حسن رمضانی .
گامی در مسیر ، جواد محدثی .
در آمدی بر شکل گیری شخصیت جوان ، سید ضیاء مرتضوی .
شرح دعای صباح امیر المومنین علیه السلام ، حسن خراسانی قوچانی .
حقوق برادران دینی در اسلام ، شیخ صدوق .
تعلیم و تربیت در نهج البلاغه ، عبد المجید زهادت.
آیین همسر داری ، آیت الله ابراهیم امینی .
استقامت ، آیت الله سید رضا صدر.
نظرات شما: نظر
حتما گوش کنید
سخنرانی های سازنده عارف واصل و مهر فروزنده آسمان عرفان حضرت آیت الله العظمی بهجت مد ظله الوارف
سخنرانی در جمع طلاب در پایان سال تحصیلی 1
سخنرانی در جمع طلاب در پایان سال تحصیلی 2
نظرات شما: نظر
حضرت آیت الله بهجت دام ظله گنجینه ای ارزشمندند و چراغی روشن برای اهل سلوک.
فیلم نماز ایشان را می توانید دانلود و مشاهده کنید
نظرات شما: نظر
یکی از سلسله مناجات های زیبا در مفاتیح الجنان مناجات های خمس عشر است . مناجات خمس عشر از 15 مناجات در شرایط و برای افراد مختلف تشکیل شده است که واقعا خواندنی و لذت بخش است .
در اینجا مناجات عارفین را از میان مناجات های آن گلچین کرده ام و با صدای ملکوتی مرحوم عباس صالحی در اینجا قرار می دهم .
این فایل با پسوند rm برای گوشی های موبایل تهیه شده است .
نظرات شما: نظر