سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همه زهد در دو کلمه از قرآن فراهم است : خداى سبحان فرماید « تا بر آنچه از دستتان رفته دریغ نخورید ، و بدانچه به شما رسیده شادمان مباشید . » و آن که بر گذشته دریغ نخورد و به آینده شادمان نباشد از دو سوى زهد گرفته است . [نهج البلاغه]
 

 

 

اخلاق و عرفان Ethics & Irfan

کاری از گروه اخلاق اسلامی
سکولاریسم چیست و سکولاریسم اخلاقی به چه معنایی است؟

واژه سکولاریسم برگرفته از واژة لاتینی Secularis، مشتق از Seculum به معنای «نیا» یا «گیتی» در برابر «مینو» است. و مفهوم کلاسیک آن در مسیحیت، نقطة مقابل ابدیت و الوهیت است. سکولار یعنی آنچه به این جهان تعلق دارد و به همان اندازه از خداوند و الوهیت دور است. و سکولاریسم همان مخالفت با تعلیم شرعیات و مطالب دینی و موافقت با عرف‌گرایی و اعتقاد به اصالت امور دنیوی است. مثلاً وقتی گفته می‌شود «قوانین سکولار»، منظور حقوق و قوانین عرفی و دنیوی است و یا منظور از عرفان سکولار (Secular mysticism)، عرفان ناسوتی و دنیوی است.

سکولاریسم از نظر اصطلاح، در سیر تاریخ، معانی گوناگونی به خود گرفته است: اولین بار در معاهدة وستفالی (1684 م) به مفهوم خروج سرزمین‌هایی از تملک کلیسا به کار رفت؛ پس از آن به مرور، معانی دیگری را همچون تفکیک دین از سیاست، تفوق دولت بر کلیسا، تقلیب و دگرگون‌سازی دین و در نهایت طرد دین از ساحت حیات اجتماعی انسان، به خود گرفت. واژه‌هایی چون «دنیاگرایی»، «دنیازدگی»، «دنیوی گرایی». «جدا انگاری دین و دنیا»، «لادینی»، «دین گریزی»، و «عرفی گرایی» از جمله معادل‌هایی است که توسط نویسنده‌ها و مترجمان مختلف برای واژه سکولاریسم به کار گرفته شده است.

بنابر این، هر چند تا به حال در معادل گذاری این واژه در زبان فارسی، توافقی حاصل نشده است. لیکن شاید بتوان آن را به این صورت تعریف کرد که سکولاریسم عبارت است از: گرایشی که طرفدار و مروج حذف یا بی‌اعتنایی و به حاشیه راندن دین در ساحت‌های مختلف حیات انسانی، از قبیل سیاست، حکومت، علم، عقلانیت، اخلاق و امثال آن است.

بنابر تعریف فوق، سکولاریسم اخلاقی یکی از شاخه‌های سکولاریسم عام است که . . .

ادامه مطلب را اینجا بخوانید





  • کلمات کلیدی :

  • ::: شنبه 90/2/24 ::: ساعت 12:32 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر