سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ساکت باش نه از روی گنگی که سکوت، زیور دانشمند و پوشش نادان است . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

اخلاق و عرفان Ethics & Irfan

عارف حقیقی کیست؟

 

 حجت الاسلام حسین حیدری: حضرت آیت الله حسن زاده  دام ظله فرمود : شبی در این موضوع فکر می‌کردم که چرا خداوند ، انسانها را آفرید ؟ آیاتی مانند: وَ مَا خَلَقتُ الجِنَّ وَالاِنسَ اِلاَّ لِیَعبُدُونَ ذاریات/56 را هم که از نظر می‌گذراندم و اینکه در تفسیرش فرموده‌اند: لِیَعبُدونَ،یعنی لِیَعرِفُونَ. باز این اشکال به ذهنم می‌آمد که عبادت، فرع معرفت است و ما که معرفتی نسبت به خدا نداریم، پس چه عبادتی؟! و...

صبح، اول وقت، به حضور استاد علامه طباطبائی رسیده و سؤال را با ایشان در میان گذاشتیم که حضرت استاد! پس چه کسی بناست خداوند را عبادت کند؟! حضرت ایشان در بیانی کوتاه فرمودند: گرچه یک نفر!

تا این جمله را فرمودند، من آرام شدم؛ همان دم به یاد وجود مقدس امام زمان علیه‌السلام افتادم و خاطرم آمد که زمین و عالم، هماره چنین شخصی را دارد. دیگران همگی طفیلی وجود انسانِ کامل (معصوم) هستند و گویی هدف از خلقت آنان، به خلقت موجود تام و کامل باز می‌گردد .


بیفزاییم که امیر بیان علیه‌السلام ، خود پرده از راز خلقت برداشته‌اند : فَاِنَّاصَنائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاس بَعدُ صَنَائِعُ لَنَا؛(1) ما ساختة پروردگار خویشیم و مردم ـ همگی ـ پس از برای ما ساخته و آفریده شده‌اند. (2)

1. نهج‌البلاغه(فیض الاسلام)، ص894.

2. به نقل از کتاب« ز مهر افروخته» اثر حجه الاسلام و المسلمین تهرانی .

 





  • کلمات کلیدی : آشنایی با عرفا

  • ::: جمعه 86/3/11 ::: ساعت 11:0 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر