سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عبرت اندوزی به راه راست می کشاند . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

اخلاق و عرفان Ethics & Irfan

 

آیه ای که معیار تشخیص ایمان داشتن یا نداشتن است

 

* قال الله تعالى: ( وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ ).  [زمر : 45]

گاهی در برخی از مجالسی که قرآن خوانده می شود ،‏ برخی چرت می زنند .

یا اگر شما بخواهید قرآن بخوانید ، می گویند : برو بابا حال داری . 

یا می گویند : فعلا حسش نیست . قرآن را باید با حس وحال خواند.

همان لحظه،‏ شروع کن به جک گفتن ، ببین چه جور لاو می  ترکانند. رهایت نمی کنند .

یا یک موسیقی می گذارند: دوبس دوبس  ... که بیا و ببین!

کاری به دیگران نداریم . ولی به نظر شما ،‏

                                       فکر می کنید کدام قسمت از این آیه شریفه مربوط به خود شماست؟

 

                                     قرآن می تواند ترازوی خوبی برای معرفت نفسمان باشد .

                                                                 مگه نه؟!





  • کلمات کلیدی : عرفان و قرآن

  • ::: چهارشنبه 86/3/30 ::: ساعت 7:30 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

     

    ... فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ... [مزّمِّل : 20]

    اگر به مشهد مشرف شدید ، برای امام رضا علیه السلام زیاد قرآن بخوانید .حضرت خیلی به قرآن علاقه دارند . هر سه روز یک بار قرآن را ختم می کردند .

     






    ::: سه شنبه 86/3/29 ::: ساعت 9:0 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

     

    وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ [القصص : 5]

    امام زمان علیه السلام وارث صد و بیست و چهار هزار پیغمبرند.

    امام زمان علیه السلام قوام من و توست .

    امام زمان علیه سلام الله نمونه همه انبیاء است .

    ‌خدایا، ما را مورد پسند امام زمان صلوات الله علیه قرار بده . تمام سیر و سلوک در همین یک جمله دعا است . از خداوند زیاد این را بخواهید .






    ::: دوشنبه 86/3/28 ::: ساعت 9:0 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

     

    اتَّقُواْ اللّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ [البقرة : 282]

     

    خوشا به حال آنان که شاگرد حضرت حق جل جلاله هستند . می پرهیزند ، می آموزند.

     

     





  • کلمات کلیدی : حضرت خدا

  • ::: یکشنبه 86/3/27 ::: ساعت 9:0 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

     

    امام العارفین امیر المومنین علیه السلام درخطبه متقین دروصف پرهیزگاران می فرمایند : اجسادهم نحیفه . پس چرا برخی از عرفا لاغر اندام نیستند ؟

    پاسخ : این عبارت امیر المومنین علیه السلام اشاره به نوع عرفا و اهل تقوا دارد که نحیف و لاغرند . بنا بر این ممکن است افراد معدودی هم باشند که این ویژگی را نداشته باشند ولی اهل تقوا هم باشند. آنچه مهم است این است که تن پرور نباشند . ممکن است فرد لاغری باشد که تن پرور باشد کما این که هر چاق و درشت اندامی هم لزوما تن پرور نیست . استاد امجد در باره  درشت اندامی برخی اهل تقوا می فرمودند : « اهل تقوی تن پرور نیستند . حضرت امام باقر علیه السلام هم گوشتی بودند . »

     





  • کلمات کلیدی : مقام توحید

  • ::: شنبه 86/3/26 ::: ساعت 9:0 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    در محضر عرفا زیرک باشید . اگر هم به شما عنایتی کردند ، همه جا را پر نکنید . هیاهو راه نیاندازید . به همه خبر ندهید وگرنه اولین کسی که از ادامه فیوضات محروم می شود خودتان خواهید بود .

    آیت الله سید على محمد دستغیب مى گوید:
    یک روز شخصى که سرطان داشت ، آمد خدمت مرحوم انصاری همدانی و خیلى اصرار کرد تا شفا پیدا کند و بالاخره شفا گرفت و رفت . اما یکى دو هفته بعد مردم دم در حسینیه جمع شده بودند که بله این جا آقایى است که شفا مى دهد، اما ایشان همه را پراکنده کرده فرمود: از این جا بروید. اینطور نیست .





  • کلمات کلیدی : مقام توحید

  • ::: شنبه 86/3/26 ::: ساعت 9:0 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    خدا رحمت کند مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی را

    خوشا به سعادتش

     

    این مرجع روشن بین و بیدار که همیشه در صحنه های سیاسی پرچمدار هدایت بود ،‏ از دو هفته‌ پیش‌ به‌ علت‌ تشدید بیماری‌ برای‌ درمان‌ به‌ لندن‌ رفته‌ بود . ایشان پنجشنبه‌ گذشته بنا به درخواست‌ خود‌ به‌ قم‌ مراجعت‌ کرد

    و

    امروز

    دعوت حق را لبیک گفت

     

    اطلاعیه دفتر مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی به مناسبت ارتحال این عالم

    شیعه


    انالله و اناالیه‌‌راجعون


    در ایام شهادت فاطمه زهرا (س) که همگان غرق در عزایند، مرجع بزرگ شیعیان جهان و مدافع کم‌نظیر ولایت، امامت و مجاهد استوار و خستگی‌ناپذیر، فقیه و اصولی زمان، حضرت آیت‌الله حاج‌شیخ محمد فاضل لنکرانی (رضوان‌الله ‌تعالی ‌علیه) به ملکوت اعلی پیوست و همه امت اسلام و پیروان اهل‌بیت عصمت و طهارت خصوصا مقلدان ایشان را غرق در ماتم ساخت.

    این مصیبت بزرگ را به ساحت مقدس ولی‌الله ‌الاعظم امام زمان (عج) و مراجع عظام تقلید، خصوصا رهبر معظم انقلاب و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض می‌کنیم.


    خداوند این مصیبت عظمی را بر همگان آسان و به همه صبر و اجر عنایت فرماید.

     

     

    گروه پرسمان قرآن این ضایعه بزرگ را به

    حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف

    و همه شیعیان جهان

    تسلیت می گوید.





  • کلمات کلیدی : عرفان نظری

  • ::: شنبه 86/3/26 ::: ساعت 7:0 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    راه‌های رقّت قلب چیست؟

     

     

    حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله : رقّت قلب داریم و ضعف قلب، ممکن است کسی بگوید من در مدت عمرم یک ‏گوسفند را سر نبریده‌ام یا مرغی را ندیده‌ام که سر ببرند، این رقّت قلب نیست بلکه ‏ضعف نفس است. زیرا همین شخص که می‌گوید من تحمل دیدن گوسفند ذبح شده را ‏ندارم وقتی کباب گوسفند را می‌خورد و بوی کباب به مشام فقرا می‌رسد بی‌خیال ‏است و قلبش تکان نمی‌خورد و به فکر آنها نیست. رقّت قلب و عاطفه از فضائل انسانی ‏است در حالی که ضعف نفس فضیلت نیست. راهی که انسان با طیّ آن برابر دستورات ‏الهی خدمتی به خلق خدا انجام می‌دهد رقّت قلب است و آن راهی که با دستورات ‏الهی برابر نیست، ضعف نفس است.‏
    رقیق القلب بودن این است که انسان وقتی فقیری را دید واقعاً متأثر بشود، از ‏قیامت و دوزخ که گفته می‌شود، از نابسامانی وضع یک عده‌ای واقعاً متأثر بشود، این را ‏می‌گویند رقّت قلب. راه رقّت قلب هم گناه نکردن است. از حضرت علی(علیه السّلام) ‏روایت شده است: «ما جَفّتِ الدّمُوع إلاّ لِقَسوَةِ القُلُوب وَ ما قَسّتِ القُلُوبُ إلاّ لِکَثْرَةِ ‏الذّنُوب»(١).‏
    چشم‌ها گرفتار خشکی نمی‌شود مگر در اثر قساوت قلب، و قلب گرفتار قساوت ‏نمی‌شود مگر در اثر گناه زیاد.‏
    ‏…………………………………………………………………………‏
    ‏(١) بحار، ج ٧٠، ص ٥٥‏
    .

     





  • کلمات کلیدی : ایمان و محبت

  • ::: شنبه 86/3/26 ::: ساعت 6:9 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    مقام طمأنینه چیست و آیا طمأنینه با ایمان فرق دارد؟

     

    حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله : ایمان درجاتی دارد که برخی از آنها ممکن است با تزلزل همراه باشد. ولی مقام والای ‏ایمان همان طمأنینه است و راه رسیدن به این درجه والا هم گناه نکردن است. اگر ما ‏خود را با گناه مسموم نکنیم و در مسیر خدا باشیم هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. اگر هم ‏یک آسیبی دیدیم این برای پخته شدن و امتحان ما است.‏
    گندم ما دامی که در انبار است قیمت ارزانی دارد، وقتی که زیر سنگ آسیاب قرار گرفت ‏و فشار دید و آرد شد قیمتش بیشتر می‌شود. وقتی به تنور رفت و به نان تبدیل شد ‏قیمت آن از قبل گران‌تر و غذای آدم می‌شود. همین فشار دیدن باعث کمال گندم است. ‏خداوند در قرآن کریم فرمود: ”وَ لَنَبْلُونّکُمْ بِشَیءٍ مِنَ الخَوفِ وَالجْوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأمْوالِ ‏والأنْفُسِ وَالثّمَرات وَبَشّرِ الصّابِرینَ“(١) بنابراین طمأنینه آن مرحله والای ایمان است.‏
    ‏…………………………………………………………………………‏
    سوره
    ‎ ‎بقره، آیه ١٥٥.

     

     






  • کلمات کلیدی : ایمان و محبت

  • ::: شنبه 86/3/26 ::: ساعت 6:4 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    بین عرفان تشیع و دیگر مکتبهای عرفانی و تصوف اعم از مسلمان و غیر مسلمان چه فرق اساسی وجود دارد؟

     

    پاسخ: معمولاً در عرفان شیعی راهی که بسوی ولایت الهی ختم می‌شود از راه ولایت اهل بیت است گذشته از اینکه همة احکام و حکم باید عمل شود به صورت شریعت، طریقتش این است که از ولای این خاندان بگذرد از اینجا تجاوز نکند و همین را مسیر قرار بدهد لذا وقتی از بعضی از ائمه سوال کردند که صراط مستقیم چیست می‌فرماید صراط مستقیم امام است یعنی انسان هم باید به احکام ظاهری عمل بکند عباداتش و معاملاتش بر اساس شریعت باشد واجبها را عمل بکند و از محرمات بپرهیزد و هم در مسئلة رهبری از ولایت خاندان پیغمبر صلوات الله وسلامه علیه تجاوز نکند و این را مسیر قرار بدهد چون این حصن ولایت که «ولایة علی بن ابی طالب حصنی»(1) این دالان ورودی آن حصن مهم است که «کلمة لا إله إلاّ الله حصنی»(2) بنابراین عرفان شیعی در مسیر دین و ولایت حرکت می‌کند. یعنی در مرحلة شریعت هم آنچه را که «ما آتاکم الرّسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا»(3) برابر حدیث شریف ثقلین آنچه را که قرآن و عترت بیان کرده اند شریعت می‌شود.
    (1) بحارالأنوار، ج 39، ص 246.
    (2) بحارالأنوار، ج 49، ص 127.
    (3) سوره حشر، آیه 7.
    (مصاحبه استاد
    جوادی آملی حفظه الله  با روزنامه دی مسلم چاپ پاکستان، 15/11/1375)

     

     





  • کلمات کلیدی : مکاتب و راه ها

  • ::: شنبه 86/3/26 ::: ساعت 5:56 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
       1   2   3   4      >